Retningslinjer for opstaldere
Nedenfor finder du retningslinjer og information der er specifikt gældende for opstaldere i klubben.
Bestyrelsen har ansvaret for boksudlejning. I forbindelse med at boksen/løsdriften lejes underskrives gældende opstaldningskontrakt og depositum betales.
Af opstalderne vælges en staldkoordinator (staldkoordinator må ikke være medlem af bestyrelsen), som fungerer som bindeled imellem opstalderne og bestyrelsen. Staldkoordinatoren indkalder alle opstaldere til staldmøde efter behov.
INDFLYTNING:
Dato for indflytning aftales med klubbens bestyrelsen eller staldkoordinator.
Det anbefales, at du de første dage efter at hesten er flyttet ind, er med ved ud- og indlukning. Tidspunkter aftales med staldpersonalet.
Inden indflytning tilmeldes betaling samt evt. tilkøb på hjemmesiden. Det medfølger opstart af bund/strøelse svarende til 5 poser halmpillesmuld eller 8 poser halmpiller.
HAL OG BANER
Halplanen/undervisningsoversigten ses på hjemmesiden og i staldene. Her kan du kan se hvornår der er elevundervisning - elevundervisning har førsteret til den af de fire baner(hal, udendørsdressurbaner eller springbanen) som de ønsker at bruge (her må den pågældende bane ikke bruges af privatryyttere).
Springning: Af halplanen fremgår det, hvornår der er springtid i hallen. Her har opstaldere/ryttere med facilitetskort mulighed for stille spring op i hallen uden det er til gene for andre. Den udendørsspringbane kan bruges til springning i sommerhalvåret (hvis der ikke er elevundervisning på den). De udendørsdressurbaner kan bruges til springning i det omfang, at det ikke er til gene for andre ryttere.
Husk altid at fjerne klatter efter din hest, både i hallen, på dressurbanerne, gårdspladsen og øvrige arealer inden du forlader det.
Regler for brug af græsspringbanen, ridehal og baner herunder longering findes her på hjemmesiden.
OPBEVARING AF UDSTYR
Sadelrummet er opvarmet og aflåst. Hver boks har en plads med ophæng til sadel og trense, derudover er der en kasse på gulvet samt afmålt hylde-plads øverst. Der må ikke opbevares ting på gulvet.
Skabsrum findes i stuehuset og er opvarmet. Hver boks har et skab. Evt. hængelås medbringes selv.
Det er muligt at sætte evt. udstyr på høloftet. Er der et ledigt skab, kan dette bruges, ellers medbring selv et skab, kasser eller lign. Der skal stå navn på skabe, kasser mv. Der er ”knage” til at tørre dækkener på – en pr. boks.
UDMUGNING/MØDDING
Bokse udmuges dagligt, ved opsamling af hestepærer og evt. luftning af bund.
Møddingsmateriale stakkes højt i containeren. Stråaffald sorteres fra i stråbøren ved siden af containeren (max 5% strå i containeren).
Containeren tømmes når den er fyldt. Fyldt stråbøre tømmes på stråmødding bag elevstald.
FODER
Staldpersonalet giver kraftfoder 3 gange dagligt i hverdagen og 2 gange dagligt i weekender, helligdage og ferier.
Lørdage, søndage, helligdage og ferier aftenfodres ved hjælp af turnusordning opstalderne imellem.
Det er opstaldere ansvar at blande foder til sin hest og stille det klar i spande i foderrummet. Opstalder står selv for indkøb af spande, som skal mærkes med navn og boksnummer.
I foderrummet er der mærket op, hvor meget plads hver opstalder har til opbevaring af evt. eget foder. Opbevar alt spiseligt i tønder o.lign., af hensyn til mus og rotter.
På skiltet ved foderplads udfyldes navn på hest samt feltet hvis intet foder udfyldes. Staldpersonale kan hvis der helt undtagelsesvis skulle være glemt at blande foder tildele hesten det angivet i feltet.
Det er muligt at købe foder og wrap af rideklubben eller medbringe eget indkøbt foder og wrap/hø. Se priser på klubbens hjemmeside og tilkøb ydelserne over hjemmesiden.
Hvis opstalder vælger, at medbringe eget wrap/hø skal regler for eget hø/wrap skal følgende overholdes:
1. Det er maksimalt muligt at have hø/wrap svarende til 1 minibig-balle - i tilfælde af mange opstaldere der ønsker eget hø/wrap vil dette areal være mindre.
2. Privathø/-wrap opbevares udelukkende på ‘høpladsen’ langs hallen.
3. Alle baller skal stå med kortsiden af ballen mod hallen og ballerne skal være tæt placeret.
4. Klubbens traktor må ikke bruges til at køre privathø/-wrap ind.
5. Der skal holdes opryddet og jævnligt rives overskudshø sammen omkring eget wrap/hø.
6. I tilfælde af dårligt hø/wrap kan en mindre portion bortskaffes gennem klubbens stråmødding. Hvis der er tale om større mængder halve eller hele baller har den pågældende opstalder selv ansvar for at fjerne dette fra klubbens matrikel.
Staldpersonalet giver morgenhø, hvis det hænger klar på bjælken udenfor og tydeligt er mærket med boksnummer. Morgenhø skal kunne gives uden boksen skal åbnes, enten ved hønet der kan sættes på fronten af boksen eller løs hø i pose som gives på gulvet.
Opstalder har skal selv give eftermiddags- og aftenhø. (Private tilbyder at give aftenhø for et mindre beløb pr. måned. Spørg for mere info).
STRØELSE
Halmpiller eller halmpillesmuld kan købes af rideklubben, som en del af opstaldningskontrakten er der en minimumgrænse for hvor meget der fast skal købes. Hvis der bruges strøelse udover det som er købt af klubben skal det var halmpiller eller halmpillesmuld.
Se faste priser under tilkb af ydelser.
Der kan købes ekstra strøelse. Enten via SHOP på hjemmesiden eller mobilepay. Ekstra tilkøb er 10kr dyrere pr. pose en faste køb.
Al fast køb af strøelse sættes frem i løbet af de 3 sidste dage i måneden eller d.1 til kommende måned. Alle poser markeres med boksnummer. Herefter har opstalder selv ansvaret for strøelsen.Udleveret strøelse må ikke opbevares andre steder på klubbens matrikel, end hvor det er sat frem.
Løber man tør for strøelse og skal tilkøbe, vil der fremover blive sat tilkøb frem om søndagen. Dit tilkøb skal altså ske senest lørdag.
Når du har tilkøbt strøelsen, skriver du dig på tavlen ved strøelsen, hvor du skriver hvilken boks der har købt samt hvilke poser du har købt.
Om søndagen tjekkes tavlen og MobilePay/shoppen, og de poser der er købt og betalt sættes her frem.
Poser fra halmpiller smides i blødplast-container bag elevstalden.
TRAILERPARKERING
Hvis opstalder ønsker at have sin trailer parkeret i klubben købes dette via hjemmesiden til et mindre beløb.
Traileren skal parkeres på græsarealet langs springbanen eller på arealet for enden af hallen. Ved stævner skal alle opstaldede trailere være parkerer på arealet for enden af hallen.
Langtidsparkering i gårdspladsen er kun tilladt hvis traileren skal bruges den efterfølgende dag og containeren ikke kan ske at blive tømt. Desuden kan der maksimalt holde en trailer som langtidsparkering. Ved langtidsparkering forstås parkering uden ejer er tilsted i klubben og kan flyttes traileren ved behov.
CHR-REGISTRERING:
CHR er fødevarestyrelsens database til registrering af dyrehold/besætninger. Alle steder med dyrehold skal registreres.
Klubben er derfor CHR-registreret og vores CHR-nummer/besætningsnummer er 128764.
Bestyrelsen har ansvar for:
Registrere alle heste, der opholder sig 30 dage eller derover på klubbens matrikel.
Registrere alle heste, der midlertidigt opholder sig i klubben.
Opstalder har ansvar for:
Registrere midlertidige adresser på hesten.
Hver opstalder laver en liste over alle midlertidige adresser deres hest opholder sig på.
Følgende skal registreres: Navn på hest, dato for ophold samt CHR-nummer for det hestehold man har været på. Hvis man fx ofte benytter ridehus/får undervisning andet steds, er der ikke krav om dato for sidste besøg, men om CHR-nummer på det ridehus der benyttes.
Listen gemmes i 3 år. Formatet er op til den enkelte, listen skal kunne fremvises ved smitteopsporing, men skal i øvrigt ikke indberettes.
FODERHYGIEJNE
Fødevarestyrelsen stiller en række krav til foderhygiejne, dog er heste som er udelukket af konsum er ikke omfattet. Hvis din hest ikke er udelukket af konsum skal du derfor opfylde nedenstående krav.
Bestyrelse sørger for basis/GMP-registrering efter foderhygiejneforordningen for det foder klubben indkøber. Hvis din hest får tilskud, vitaminer samt foder, som ikke købes af klubben skal du som opstalder registrere dig som fodervært. Registreringen sker på landbrugsindberetning.dk under punktet ”Foder og fødevarer”. Her kan du ligeledes se samtlige krav, som du skal opfylde.
MEDICINHÅNDTERING
Er din hest ikke udelukket af konsum er det obligatorisk, at den der giver hesten medicin har taget et medicinhåndteringskursus. Dette gælder al medicin; ormekur, smertestillende, medicin, e.a.
Netta har medicinhåndteringskursus og kan efter aftale være behjælpelig hverdags morgener – blanket skal underskrives inden hesten får medicin.
INFORMATION OG KONTAKT
Husk at tjekke evt. beskeder til opstalderne på opslagstavlerne i boksstalden samt på staldens facebookgruppe.
Hvis der er informationer til klubbens ansatte (fx min hest skal på sygefold, min hest skal blive inde d. xx) gives disse via tavlen i foderrummet i boksstalden.
Rigtig meget intern kommunikation foregår via klubbens facebook-grupper:
SABR ETB, part og privatryttere – for alle medlemmer med adgang til klubbens faciliteter
SABR Privatstalden – for opstaldere i Sabro Rideklub
Sabro Rideklub – for alle interesserede
Sabro Rideklub, facebook-side
ANDRE NYTTIGE OPLYSNINGER
Skal man have din hest til/fra grøn fold, sker det via led i bunden af springbanen. Hesten trækkes i kanten af springbanen, da banen ellers bliver ødelagt.
Som en del af foderturnussen indgår rengøringsturnus i stalden for alle opstaldere. Der er opslag på tavlen, hvor du kan se, hvilke uger du skal gøre rent og foder og hvad opgaverne er.
Hestepas skal altid kunne fremvises hvis klubben får uanmeldt besøgt af myndighedskontrol. Hvis passet ikke kan fremvises vil opstalder blive opkrævet et gebyr for genbesøg. Det anbefales at passet opbevares i skabet i skabsrummet, og kode til lås eller nøgle til skabet afleveres i kuvert i postkassen til kontoret.
Ormestrategi: Alle heste opstaldet i klubben tjekkes to gange årligt for orm (forår og efterår). Dette og evt. efterfølgende påkrævet behandling sker på ejers regning.
Det er lovpligtigt at følge DRF’s vaccinationsregler og lade hesten revaccinere mod influenza en gang årligt, senest på årsdagen for seneste vaccination.
# | Kommentar | Dato | Point | Saldo |
---|
Trin 1: Klik på nedenstående ikon (firkant med pil op)
Trin 2: Klik på "Føj til hjemmeskærm"
Trin 3: Klik på "Tilføj" i øverste højre hjørne
Sådan! Du har nu tilføjet appen til din enhed.
Trin 1: Klik på de tre prikker øverst til højre
Trin 2: Klik på "Installer app" i menuen
Trin 3: Klik på "Installer" i pop-up beskeden
Sådan! Du har nu tilføjet appen til din enhed.
Trin 1: Klik på firkantet med pilen nedaf, øverst til højre
Trin 2: Klik på "Installer" i pop-up beskeden
Sådan! Du har nu tilføjet appen til din enhed.